Οι θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την Ολυμπιακή

Το παρακάτω φυλλάδιο είναι μια σειρά ουσιαστικών και τεκμηριωμένων επιχειρημάτων για Δημόσια Ολυμπιακή που απευθύνεται στους Έλληνες πολίτες.
Διεκδικούμε Δημόσιο αερομεταφορέα
σύγχρονο, αποτελεσματικό
και ασφαλή για όλους
Η περίπτωση της Ολυμπιακής, είναι μια χαρακτηριστική περίπτωση διαχρονικής λεηλασίας, και κομματικής εκμετάλλευσης. Είναι μια συστηματική προσπάθεια απαξίωσης του εθνικού μας αερομεταφορέα, σε βάρος της οικονομίας και της κοινωνίας, και προς όφελος του εκάστοτε κυβερνητικού κόμματος και των ιδιωτών-ανταγωνιστών.
Το γεγονός αυτό δεν είναι τυχαίο. Σήμερα στις παγκόσμιες αερομεταφορές κυριαρχούν τα καρτέλ. Η ανάπτυξη τους προϋποθέτει την συρρίκνωση των δημόσιων αεροπορικών εταιρειών, έτσι ώστε οι αγορές να μοιράζονται πάνω στην βάση της κερδοσκοπίας.
Οι ιδιωτικές αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους, που αναδύονται στην θέση των δημόσιων αερομεταφορέων, λειτουργούν έχοντας ως απόλυτη προτεραιότητα το κέρδος, έναντι της πτητικής ασφάλειας και των κοινωνικών αναγκών. Υπάρχει δυστυχώς τέτοιο παράδειγμα ακόμα και στη χώρα μας, οπού με τον χειρότερο τρόπο αποδεικνύεται ότι οι τα κέρδη είναι πάνω και από τις ανθρώπινες ζωές.
ΟΙ εταιρείες αυτές παρέχουν εργασία χωρίς αξιοπρεπείς μισθούς, χωρίς συνδικαλιστικές ελευθερίες και με ακαθόριστο συνταξιοδοτικό μέλλον. ΟΙ εργαζόμενοι αξιολογούνται μόνο σαν εργατικό κόστος, με αποτέλεσμα, ιδιαίτερα οι νέοι, να βρίσκονται σε διαρκή αβεβαιότητα για την εργασιακή τους προοπτική.
Οι εξελίξεις αυτές στον χώρο των αερομεταφορών, καθιστούν την ανασφαλή εργασία μια βασανιστική πραγματικότητα. Το 4,5% των απολύσεων στην Ε.Ε. την τελευταία 5ετία, προέρχεται από την αεροπορική βιομηχανία και τις αεροπορικές εταιρίες.
Στην ΟΑ πάνω από 5,000 συμβασιούχοι βιώνουν αυτό το καθεστώς εργασιακής επισφάλειας για 10-20 χρόνια. Η πολιτική τους ομηρία συνεχίζεται….
Η μεθοδευμένη και συνεχής απαξίωση των δημόσιων αερομεταφορών στον κόσμο και στη Ευρώπη επιταχύνεται. Ο κοινωνικός τους ρόλος υποβαθμίζεται μέσα από την κατασυκοφάντηση του δημόσιου χαρακτήρα τους και την ταυτόχρονη «αποθέωση» των ιδιωτικών αεροπορικών εταιρειών.
Η ΟΑ ως δημόσια επιχείρηση στρατηγικής σημασίας και παροχής κοινωνικών υπηρεσιών έχει αναδείξει αναντικατάστατα πλεονεκτήματα στη διαδρομή της.
Δυστυχώς όμως, οι κυβερνήσεις των προηγουμένων χρόνων, τόσο του ΠΑΣΟΚ όσο και της ΝΔ, αντί να αξιοποιήσουν αυτά τα πλεονεκτήματα προς όφελος των πολιτών και της κοινωνίας, οδήγησαν την εταιρία σε μια διαχρονικά μεθοδευμένη συρρίκνωση και απαξίωση.
Ο κοινωνικός ρόλος της Ολυμπιακής, καθ όλη την διάρκεια λειτουργίας της είναι αδιαμφισβήτητος. Γραμμές εσωτερικού με χαμηλό κόστος, στήριξη του τουρισμού, σύνδεση με τις ακριτικές περιοχές, σύνδεση με την ομογένεια, απαλλαγή των μεταφορικών δραστηριοτήτων από εξαρτήσεις σε ξένους φορείς.
ΟΙ δραστηριότητες αυτές αποτέλεσαν έμμεση επιδότηση του κρατικού προϋπολογισμού για τις ανάγκες της κοινωνικής συνοχής. Η περιφερειακή συνοχή της χώρας είναι σε αρκετά μεγάλο βαθμό αποτέλεσμα των κοινωνικών κριτηρίων που διαμόρφωσαν την πολιτική της εταιρείας στους παραπάνω τομείς, μια πολιτική που ουδέποτε χρηματοδοτήθηκε από τους κρατικούς προϋπολογισμούς.
Ταυτόχρονα η Ολυμπιακή αναδείχτηκε σε έναν από τους ασφαλέστερους αερομεταφορείς στον κόσμο με βάση τους διεθνείς πίνακες της ΙΑΤΑ, ενσωμάτωσε την υψηλή τεχνολογία στο μεγαλύτερο υπόστεγο τεχνικής εξυπηρέτησης στην νότιο-ανατολική λεκάνη τής Μεσογείου, απέκτησε την πιστοποίηση ελαφριάς και βαριάς συντήρησης και επισκευής σχεδόν σε όλους τους τύπους αεροσκαφών της Airbus και της Boeing και εγκατέστησε δεξαμενές καυσίμων με συγχρόνους αυτοματισμούς με υπογείους αγωγούς στον αεροδρόμιο Ελ .Βενιζέλος.
Τα 33 αεροδρόμια της χώρας εξυπηρετούνται από την «Ολυμπιακή», ενώ όλοι οι τύποι αεροσκαφών έχουν υποστεί τις αναγκαίες μετατροπές ώστε να δέχονται φορεία με ασθενείς από όλη την επικράτεια.
Εκατομμύρια απόδημοι Έλληνες έχουν επισκεφθεί τη χώρα μας με την ΟΑ για πάνω από μισό αιώνα.
Ο κοινωνικός ρόλος της Ολυμπιακής υπονομεύτηκε με τεχνητά ελλείμματα. Εις βάρος της εταιρείας διαπράχθηκαν σοβαρά οικονομικά εγκλήματα, μέσα από διοικητικές ατασθαλίες, οικονομική αδιαφάνεια, ανορθόδοξη πολιτική διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού, ακόμα και μέσα από τέσσερα «προγράμματα εξυγίανσης» και έξι απόπειρες ιδιωτικοποίησης. Όλα αυτά συνοδευτήκαν από συρρίκνωση του δικτύου της στον κόσμο και στο εσωτερικό.
Με βάση τους σημερινούς επίσημους ισολογισμούς της ΟΑ, το μέχρι σήμερα σωρευτικό έλλειμμα της εταιρείας ανέρχεται σε 1,3 δισ ευρώ. Το 46% του εμφανιζόμενου ελλείμματος είναι πρόστιμα και προσαυξήσεις οι οποίες έχουν επιβληθεί από το κράτος και κρατικούς οργανισμούς λόγω της αδυναμίας της ΟΑ να εξυπηρετήσει τις υποχρεώσεις της απέναντί τους. Όμως αυτή ακριβώς η αδυναμία είναι αποτέλεσμα της διαχρονικής άρνησης του κράτους να αναγνωρίσει και να καταβάλει τα χρέη του προς την εταιρεία. Αυτό επιβεβαιώνεται και από την ελληνική δικαιοσύνη, που με αλλεπάλληλες αποφάσεις, δικαιώνει τον εθνικό αερομεταφορέα.
Εάν λοιπόν από το συσωρευτικό έλλειμμα της ΟΑ αφαιρεθεί το 46%, που αντιστοιχεί στα κρατικά πρόστιμα με τους τόκους υπερημερίας, το καθαρό λειτουργικό της έλλειμμα είναι 702 εκ. ευρώ.
Σύμφωνα λοιπόν με τις μέχρι τώρα δικαστικές αποφάσεις, το κράτος σήμερα οφείλει στην ΟΑ 750 εκ. ευρώ, ενώ εκκρεμούν ακόμα διεκδικήσεις για αλλά 340 εκ. ευρώ.
Συνεπώς η ΟΑ ουδέποτε υπήρξε στην πραγματικότητα ζημιογόνα.
Η πλασματική εικόνα της «ζημιογόνου Ολυμπιακής» που συστηματικά προωθούν οι εκάστοτε κυβερνήσεις, εξυπηρετεί συγκεκριμένους και σαφείς πολιτικούς στόχους. Επιδιώκει την εξυπηρέτηση του ντόπιου και διεθνούς κατεστημένου στον χώρο των αερομεταφορών, εις βάρος των συμφερόντων του κοινωνικού συνόλου και των εργαζομένων.
Το ΠΑΣΟΚ έχει τεράστιες ευθύνες για αυτή την κατάσταση. Για τον λόγο αυτό επιμένει στην ιδιωτικοποίηση της ΟΑ. Η Ν.Δ. με το πρόσχημα ότι παρέλαβε «καμένη γη», προσπαθεί να απαλλαγεί από τον εθνικό αερομεταφορέα, προωθώντας την απαξίωση, την επιχειρησιακή αδράνεια, το τέλμα για χιλιάδες συμβασιούχους. Έτσι επέτεινε την συρρίκνωση της εταιρείας σε όλες τις μορφές της, έκλεισε δεκάδες πρακτορεία της ΟΑ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και ξεπουλάει ότι περιουσιακό στοιχείο έχει απομείνει από τις προηγούμενες ρευστοποιήσεις. Η δημόσια περιουσία εκποιείται για χάρη της «ελεύθερης» - ανεξέλεγκτης αγοράς, η οποία διαφημίζεται ως λύση για κάθε πρόβλημα.
Ο σημερινός και τεμαχισμένος όμιλος της ΟΑ αποτελείται από ιδιαιτέρα εύρωστες και με μεγάλη αναπτυξιακή προοπτική εταιρίες όπως η τεχνική βάση, ο εμπορευματικός σταθμός, το handling, η Ολ. Αεροπλοια, η εταιρία καυσίμων, η μηχανογράφηση, κ.λ.π. Ένας τέτοιος όμιλος είναι στο μάτι μεγάλων συμφερόντων που δεν νοιάζονται για κοινωνικές, εθνικές, αναπτυξιακές πολιτικές αλλά μόνο για το ανεξέλεγκτο υπερκέρδος. Η σημερινή πολιτική της κυβέρνησης προωθεί την σαλαμοποιήση και την πώληση ξεχωριστά όλων αυτών των «φιλέτων» της ΟΑ
Δικαίωμα όλων μας να έχει η χώρα μας ενιαίο δημόσιο αερομεταφορέα, σύγχρονο και αποτελεσματικό για όλους
Ο ΣΥ.ΡΙ.ΖΑ. αγωνίζεται για μια άλλη δημόσια Ολυμπιακή, απαλλαγμένη από την κομματική εκμετάλλευση, την ανασφάλεια, την αβεβαιότητα, την συρρίκνωση και την περιθωριοποίηση.
Μια Ολυμπιακή που δεν θα είναι καταδικασμένη να βρίσκεται μονίμως στον τροχό του τεμαχισμού και τις ιδιωτικοποίησης.
Ο ΣΥ.ΡΙ.ΖΑ. επιμένει και θα αγωνιστεί στην Βουλή, στην Ευρώπη αλλά και στη Κοινωνία για μια εντελώς διαφορετική πορεία της ΟΑ.
Για μια Ολυμπιακή δημόσια, αναπτυσσόμενη, σύγχρονη, ασφαλή και αποτελεσματική. Με επωφελείς ισότιμες διεθνείς συμμαχίες,
Για μια Ολυμπιακή - εργαλείο της οικονομικής ανάπτυξης και του δημοσίου συμφέροντος. Που θα στοχεύει στην περιφερειακή συνοχή της χώρας. Που θα στηρίζει τον τουρισμό, την αγροτική παραγωγή και τις άλλες παραγωγικές- εξαγωγικές δραστηριότητες, Που θα συνδέει την Ελλάδα με τον απόδημο ελληνισμό σε όλο τον κόσμο .
Για μια Ολυμπιακή - μοντέλο πλήρους και σταθερής εργασίας για όλους.
Για μια Ολυμπιακή αντάξια της αστείρευτης υπομονής και της άρτιας εκπαίδευσης όλου το προσωπικού, μόνιμων και συμβασιούχων, χάρη στους οποίους εξακολουθεί, ακόμα και σήμερα, να βρίσκεται ανάμεσα στις ασφαλέστερες εταιρίες στον κόσμο,
Αυτήν την Ολυμπιακή εμείς δεν την παζαρεύουμε. Για μια τέτοια Ολυμπιακή παλεύουμε.