Δημόσια και δωρεάν παιδεία για όλους και όλες

Όχι στην ιδιωτικοποίηση της παιδείας - Όχι στην εκπαίδευση της αμάθειας και του αποκλεισμού - Η παιδεία είναι κοινωνικό δικαίωμα, δεν είναι εμπόρευμα
Μέσα σε τριάμισι χρόνια η κυβέρνηση της ΝΔ ψήφισε πάνω από 15 νόμους για την εκπαίδευση.
Όχι, δεν έθεσε σε προτεραιότητα την παιδεία.
Αντίθετα, συνέχισε να συντηρεί και να ενισχύει το εκπαιδευτικό σύστημα της αμάθειας και από την άλλη μια εκπαίδευση-μηχανή κερδοφορίας για το κεφάλαιο. Αυτό το κυβερνητικό έργο, μάλιστα, συνάντησε την πρωτοφανή συναίνεση της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Σήμερα, κάθε γονιός που έχει τα παιδιά του στο σχολείο και στο Πανεπιστήμιο, κάθε νέος που σπουδάζει, αιμορραγεί οικονομικά από τη δήθεν δωρεάν παιδεία από την οποία θα πάρει πτυχίο – διαβατήριο για την ανεργία, την ετεροαπασχόληση, την ανασφαλή και κακοπληρωμένη εργασία.
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Τα διαφημιστικά σποτ της ΝΔ μιλάνε για αυξημένες δαπάνες στην παιδεία σε απόλυτα νούμερα, αλλά κρύβουν ότι οι δαπάνες αυτές ως ποσοστό είναι μειωμένες.
Η Ελλάδα είναι σήμερα τελευταία στην ΕΕ:
► στις δημόσιες δαπάνες για την παιδεία. Από το ήδη χαμηλό ποσοστό 3,61% του ΑΕΠ στον προϋπολογισμό του 2004, σε 3,48% στον προϋπολογισμό του 2007, ενώ ο μέσος όρος στην Ε.Ε. είναι 5.8%.
► στις δημόσιες δαπάνες ανά φοιτητή, οι οποίες έχουν περικοπεί κατά 70% τα τελευταία δέκα χρόνια.
► στις δημόσιες δαπάνες για την έρευνα (0,55% του ΑΕΠ).

Να θυμίσουμε τη δέσμευση Καραμανλή για το 5% στην παιδεία;
Τυπικά στην Ελλάδα η εκπαίδευση είναι δωρεάν. Στην πραγματικότητα είναι μια οικονομική πληγή, καθώς το κόστος που καταβάλλει η ελληνική οικογένεια για τη μέση εκπαίδευση είναι ίσο με τη μισή κρατική δαπάνη για τα γυμνάσια και τα λύκεια. Μια οικογένεια με δύο παιδιά θα ξοδεύει για χρόνια ένα μισθό σε φροντιστήρια, ενοίκια, δίδακτρα, ξένες γλώσσες. Η τάση μάλιστα με τα νέα σχολικά βιβλία είναι να ενισχυθεί η παραπαιδεία και το εξωσχολικό βοήθημα και στο Δημοτικό σχολείο.
Η δικομματική προσπάθεια ιδιωτικοποίησης των ΑΕΙ και ΤΕΙ με την αναθεώρηση του άρθρου 16, επιχείρησε να παραχωρήσει περισσότερο χώρο κερδοφορίας στο κεφάλαιο. Θέλουν να μειώσουν τα δημόσια ελλείμματα περιορίζοντας τις κοινωνικές δαπάνες. Η ανάγκη για σπουδές μετατράπηκε, από ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, σε ευκαιρία θησαύρισης των ιδιωτών που θα «πουλάνε» αμφίβολης ποιότητας πτυχία. Η κυβέρνηση προσπάθησε να δημιουργήσει πελατεία για τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια με τη «βάση του 10», με την υποχρηματοδότηση, με την απαξίωση και συκοφάντηση των δημόσιων σχολών.

ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΗΣ ΑΜΑΘΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΥ
Η εκπαίδευση που θέλει ο νεοφιλελευθερισμός φτιάχνει ένα νέο άνθρωπο κομμένο και ραμμένο στα μέτρα των αναγκών της αγοράς: άνθρωπο πειθήνιο, αμόρφωτο πολιτικά, κοινωνικά και επιστημονικά. Υποταγμένο, χωρίς σκέψη και συνείδηση. Όχι έναν άνθρωπο που να γνωρίζει, αλλά έναν άνθρωπο που θα πρέπει διαρκώς να καταρτίζεται. Οι ιδεολογικές επιλογές της Ν.Δ. -όπως και του ΠΑΣΟΚ- είναι εμφανείς στα νέα σχολικά βιβλία, που κάνουν στροφή προς τη αγορά, καθώς και στις συχνές λογοκριτικές παρεμβάσεις σε κείμενα σημαντικών δημιουργών, όπως του Βενέζη, του Θεοδωράκη κ.ά. Μόλις πέρυσι το Σεπτέμβρη η ελληνική εκπαίδευση βίωσε την τραγελαφική κατάσταση με τα νέα σχολικά βιβλία στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο. Φέτος επαναλαμβάνεται το ίδιο σκηνικό, με νέα σχολικά βιβλία που θα φτάσουν στα Γυμνάσια την τελευταία στιγμή, χωρίς να έχουν δοκιμαστεί προηγουμένως πειραματικά, χωρίς να έχει ακουστεί η γνώμη των εκπαιδευτικών που καλούνται να τα διδάξουν χωρίς επαρκή ενημέρωση, και με περιεχόμενο σε μεγάλο βαθμό αμφισβητήσιμο και προβληματικό από επιστημονική και παιδαγωγική άποψη.
Τελικά φτιάχνουν ένα σχολείο όπου καταργείται η έννοια της γνώσης, όπου επικρατεί η δεξιότητα. Ένα σχολείο όπου δεν κυριαρχεί το δικαίωμα στη μόρφωση, αλλά η ευκαιρία στη μόρφωση. Ένα σχολείο που περιθωριοποιεί τους αδύνατους μαθητές, τους μετανάστες, τις μειονότητες, τα παιδιά με ειδικές ανάγκες. Η Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση υποβαθμίστηκε ακόμη περισσότερο, ενισχύοντας τον χαρακτήρα της κατάρτισης και παραχωρώντας τμήμα της στους ιδιώτες. Το Λύκειο παραμένει ένα εξεταστικό κέντρο με απάνθρωπους ρυθμούς. Στο σχολείο αυτό προχωρούν οι λίγοι και μένουν πίσω οι πολλοί. Και όλοι ανεξαιρέτως χρειάζονται φροντιστήριο.
Φτιάχνουν ένα Πανεπιστήμιο με πειθήνιους απόφοιτους, αποστειρωμένους κοινωνικά και πολιτικά. Απόφοιτους χωρίς συλλογική σκέψη, χωρίς δυνατότητα κατανόησης του κοινωνικού γίγνεσθαι, που χρεώνουν στον εαυτό τους την αποτυχία τους να εξασφαλίσουν ένα αξιοπρεπές μέλλον. Ένα Πανεπιστήμιο που αφαιρεί κάθε δικαίωμα στη σταθερή και αξιοπρεπή εργασία.
Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΟΜΩΣ ΗΤΑΝ ΤΟ ΠΕΔΙΟ ΟΠΟΥ ΗΤΤΗΘΗΚΕ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Τα κινήματα και οι αγώνες των φοιτητών, των πανεπιστημιακών, των μαθητών και των εκπαιδευτικών έθεσαν την παιδεία στο κέντρο της δημόσιας συζήτησης. Η ακύρωση της αναθεώρησης του άρθρου 16, ήταν η πρώτη ήττα της πολιτικής των ιδιωτικοποιήσεων.
Ο ΣΥΡΙΖΑ αποτέλεσε τη βασική αντιπολίτευση στη νεοφιλελεύθερη πολιτική. Ήταν η δύναμη που έφερε τις διεκδικήσεις των φοιτητών και των εκπαιδευτικών μέσα στη Βουλή, που στάθηκε με όλες του τις δυνάμεις στο πλευρό των αγωνιζόμενων νέων. Η δύναμη που κατήγγειλε την ωμή βία και καταστολή, που ζήτησε την παραίτηση της Γιαννάκου και του Πολύδωρα. Η δύναμη που εξέφρασε την πλειονότητα της κοινωνίας, εμμένοντας στον αγώνα για να ηττηθεί η δικομματική συναίνεση ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια.
Ο ΣΥΡΙΖΑ ζητά σήμερα να γίνει η παιδεία κριτήριο ψήφου. Για τον γονιό που αιμορραγεί οικονομικά, για τον φοιτητή που θα πάρει πτυχίο χωρίς κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα, για τον εκπαιδευτικό που ζει με μισθό πείνας. Για το δημόσιο σχολείο και το δημόσιο Πανεπιστήμιο που συστηματικά υποχρηματοδοτούνται και απαξιώνονται. Για την έρευνα που δεν έχει στοιχειώδεις πόρους. Για όλο το λαό, γιατί η παιδεία είναι δημόσιο αγαθό και όχι εμπορεύσιμο προϊόν.
Προτείνουμε:
Άμεση αύξηση της χρηματοδότησης για την εκπαίδευση στο 5% με προοπτική το 8% του ΑΕΠ.
Οικονομική, κοινωνική και επαγγελματική στήριξη των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων.
Εξασφάλιση της μορφωτικής αυτονομίας του λυκείου και πλήρη αποσύνδεσή του από το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στόχος η ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Άμεσα μέτρα για την αναβάθμιση της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης
2χρονη προσχολική και 12χρονη σχολική υποχρεωτική δημόσια δωρεάν εκπαίδευση, ανασύνταξη των αναλυτικών προγραμμάτων, αλλαγή του τρόπου διδασκαλίας και εξέτασης των μαθητών.
Στήριξη της πολυπολιτισμικής εκπαίδευσης και των μειονοτικών σχολείων καθώς και της εκπαίδευσης των παιδιών με ειδικές ανάγκες ή/και αναπηρίες.
Κατάργηση της διάκρισης σε ΑΕΙ – ΑΤΕΙ, προγράμματα σπουδών προσανατολισμένα στη σφαιρική επιστημονική γνώση.
Στροφή της χρηματοδότησης στη βασική έρευνα και γενναία αύξηση των κονδυλίων.
ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΑΙ ΔΩΡΕΑΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ
Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ - ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑ